Kwaliteit, vers, online en logistiek.

Geplaatst op

 

basilicum plant profoodsupport

Amazon to go in Seatlle draait kassa loos. Op het Albert Heijn hoofdkantoor in Zaandam is de kassaloze test in volle gang. Online kun je bij supermarkten je boodschappen doen. Aan het eind van de online bestelling heb je de keuze voor ophalen van je boodschappen bij een pick up point, of thuis laten bezorgen.

Alles gericht op de consument die voor snelheid, bestelgemak en logistieke oplossing gaat. Die wensen zijn centraal gesteld.

Alweer een tijdje geleden las ik een artikel van een marketeer die aangaf dat supermarkten al jaren met veel succes gebruik maken van data inzichten. Dat wanneer het zover is dat je vaste bezorgmomenten aan de klant kan koppelen de gehele logistiek voorspelbaarder en dus goedkoper wordt. Dat je door deze slimme zet er tevens voor kan zorgen dat dit voordeel weer terugkomt in de prijs van het product voor de consument.

Wie wil dit nou niet?

De doelstelling van supermarkten is de consument in zijn dagelijkse behoefte van boodschappen te voorzien.

Snelheid, gemak en logistieke oplossingen zijn dus kennelijk belangrijk voor succes om de klant die boodschappen moet doen voor je te winnen.

Die dagelijkse behoefte gaat blijkbaar niet meer om verse, lekkere en gezonde voeding. Je bestelt online, ziet daar een ge-foto-shopt plaatje van een bosje basilicum en klikt. Snel, lekker en thuisbezorgd.

Afgelopen vrijdag was ik bij de nieuwste supermarkt in Zaandam waar je de keuze hebt uit een plant basilicum, plastic verpakte takjes basilicum of basilicum planten waar je zelf de takjes vanaf kan knippen. Uit de reeks planten hebben wij zelf de keuze gemaakt welke plant wij er het lekkerste uit zagen zien. De keuze werd mede bepaalt met de gedachte wanneer wij de plant op het menu hebben staan.

De keuze van onze andere vers boodschappen hebben wij gemaakt op hoe het product eruit zag, de houdbaarheid en de verscheidenheid.

Het gaat altijd om de prijs, snelheid en logistieke oplossing. Als dat een voordeel in efficiency in prijs oplevert is dat mooi. Maar laat als belangrijkste keuze factor de kwaliteit van het product voorop staan. En of je dat altijd online kan zien…..