Digitalisering of automatisering?

Geplaatst op

Food bedrijven zijn de laatste jaren volop in ontwikkeling. Veel bedrijfsprocessen zijn geautomatiseerd. Hierdoor is groei gerealiseerd.

In de tijd waarin we nu leven wordt er gesproken over digitalisering. Digitalisering heeft veel raakvlakken met automatisering, maar toch dekt het een andere lading.

Bij digitalisering ligt de focus op effectiviteit van de dienstverlening. Klanten, medewerkers, leveranciers en overige stakeholders zijn betrokken bij de organisatie en staan allen centraal. Digitalisering zorgt ervoor de je waarde propositie nog beter kunt uitnutten. Hoe kun je jouw klant nog persoonlijker te woord staan en/of van relevantie product- en bedrijfsinformatie voorzien.

Om dit proces van digitalisering goed in te zetten, moet er een solide automatisering van processen aanwezig zijn. Het werken met een ERP systeem (Enterprise Resource Planning) is de basis van elke producent of leverancier heden ten dage. Inkoop, productie, verkoop, marketing en facturatie in een totaal proces borgen en werken met het systeem geeft je ruimte om te ondernemen. Zorg er voor dat het systeem voor jou werkt en niet andersom. Dan komt er tijd vrij om de persoonlijke aandacht  te geven die klanten, leveranciers en je medewerkers verdienen. Het schept overzicht en ruimte in brede zin.

Kortom werk als ondernemer minder in je bedrijf maar werk aan je bedrijf.