Aardappelkroketten maken als een pro: tips, trucs en recepten Het is weer de tijd van…
Moet de horeca automatiseren?
Wat het horeca-vak precies inhoudt wordt heel mooi weergegeven in de documentaire over Sergio Hermans. De enorme drive en passie voor het vak, nooit klaar, altijd op zoek naar de ultieme smaakbeleving en altijd op zoek naar nieuwe ingrediënten of vernieuwde combinaties van ingrediënten. Altijd op zoek naar de mooiste presentatie van de gerechten en de ambiance van het restaurant. Alles moet kloppen om het de gast naar de zin te maken. Het ontstaan van dit gehele plaatje is gebaseerd op gevoel van de horeca ondernemer zelf. Zaken die je nooit kunt automatiseren, eenvoudigweg omdat passie, emotie, smaak en liefde voor het vak niet gevangen kunnen worden in een systeem.
Moet je deze branche dan ook verstoten houden van welke vorm van automatisering dan ook? In de horeca zal de verregaande automatisering zoals deze in andere branches mogelijk is nooit zo volledig zijn. Je kunt nagaan waarom jouw gast juist naar jouw toekomt en niet naar een andere zaak toegaat. Je zou gedrag kunnen monitoren in je zaak, alleen is dat wel zo gastvrij? Aan de inkoopkant en bij de menucalculatie liggen wel mogelijkheden om hier rendement qua tijd en kostenbesparing te behalen. Je kunt daarbij denken aan een online bestelprogramma waar je direct bij al je versleveranciers je versproducten voor de volgende dag kunt bestellen. Eenvoudig, simpel en snel. Ook kun je kiezen voor een calculatie programma voor je menu samenstelling. Je calculeert je recepten, beheert deze, deelt deze eventueel met andere vestigingen en al je allergenen informatie voor de kaart is beschikbaar.
Wil je als horeca ondernemer succesvol zijn in deze tijd is mijn advies om daar waar het kan toch automatisering toe te passen in je bedrijf. Het levert jou tijdswinst en rendement op die je weer kunt gebruiken om jouw gerechten nog beter en smaakvoller te maken dan deze al zijn.