Wil je professioneel kroketten maken? Heb je een horecaonderneming, cateringbedrijf, winkel(s) of een productiekeuken en…
Ben jij een verkoper?
Verkopen is communicatie. Het Latijnse woord communicare slaat terug op ‘iets gemeenschappelijk maken’. Al eeuwenlang vinden aanbieders en kopers elkaar en delen het belang van geven en nemen. Je leest het vaak verkopen is een vak. Als verkoper moet je over verkoopvaardigheden beschikken, commercieel inzicht hebben en verkoopmethodes toepassen. Maar zijn dat de ingrediënten om van jou een goede verkoper te maken?
Het is een open deur, maar een goede verkoper is OPRECHT. Datgene wat je verkoopt moet niet over de klinkende munten gaan. Je moet het gemeenschappelijk belang verkopen. Wanneer je oprecht jouw product verkoopt, verkrijg je gunning. Zorg ervoor dat je in je gesprek eerlijk bent. Wat je zegt ook meent. Dat je van ganser harte het voordeel van dit product doorgeeft aan je klant. Als je oprecht bent en je past dit toe, voelt jouw klant dit en gaat mee in jouw enthousiaste.
Dirk is zo’n verkoper. Dirk heeft alle productkennis over groenten en fruit in huis. Hij weet als geen ander welke appel het lekkerste in welk jaargetijde smaakt. Weet welke fruitsoorten het restaurant in een salade kan doen voor de lekkerste smaak. Dirk levert groente en fruit aan het midden, midden-hoog en top segment. Hij zorgt er elke dag weer voor dat hij keurige kleding aan heeft en een schone jas met logo van het bedrijf. Hij luistert naar alle verhalen van de koks over het restaurant, de markt en de ontwikkelingen op kook gebied. Dirk stelt vragen aan de koks over de bereidingen, het aanleveren van de producten en wanneer zij weer een nieuwe menukaart samenstellen. Dirk is altijd bereikbaar en zoekt, wanneer een groente niet verkrijgbaar is, creatief naar een mooi alternatief voor het gerecht van de kok. De koks weten dat Dirk oprecht is en hebben vertrouwen in Dirk dat het voorgestelde alternatief eenzelfde smaakbeleving oplevert als zij eerst zelf hebben bedacht. Dirk weet welk gerecht de kok gaat maken en doet een suggestie om er een heerlijke groente bij te serveren.
Dirk beschikt over commercieel inzicht en past ongetwijfeld verkoopmethodes toe. Maar Dirk doet ook wat hij moet doen. Het komt uit zijn hart. Hij weet niet beter dan dat hij zo zijn beroep uit moet oefenen. Waarom? Dirk doet dit omdat hij oprecht zonder bijbedoelingen van ganser harte de de gast een heerlijke smaakbeleving van groente en fruit gunt.
Solliciteer je naar een baan als verkoper / account manager, realiseer je dan of je datgene wat je gaat verkopen ook oprecht leuk vindt.
Wil je eens van gedachte wisselen of jij die verkoper bent? Stuur mij een email pieter@profoodsupport en ik neem contact met je op. Samen komen wij tot een mooi resultaat.