Wat zijn croquetas? Croquetas zijn heerlijke kleine Spaanse kroketjes. Ze zijn gepaneerd en worden gefrituurd.…
Retail of horeca samen of toch niet?
Waar de klant is wil de foodsector zijn. Maar op welke plek is de klant?
De ontwikkeling van hoe de klant zich gedraagt, is de laatste jaren snel veranderd. Tot de jaren 80 kocht de klant de dagelijkse boodschappen bij de slager, bakker, melkboer, de rijdende superwagen en de kleine/middelgrote supermarkt in de directe omgeving. De horeca was de verzamelnaam voor restaurants. Dat was de plek waar je naartoe ging om te lunchen of dineren.
Van het eerder genoemde straatbeeld is niet veel meer over. De bakker is nog wel aanwezig, de andere ondernemingen helaas niet. De dagelijkse boodschappen zijn nu verkrijgbaar in middelgrote en grote supermarkten of foodmarkets. In deze bedrijven kun je alle producten kopen die je voor de bereiding van een goede maaltijd nodig hebt. Tijdschriften voorzien je van recepten, standaards met menusuggesties en kant en klaar maaltijden in het koelvak zijn volop aanwezig. Je kunt online bestellen en je hebt de mogelijkheid om jouw boodschappen thuis te laten bezorgen of op te halen bij een pick-up-point. In enkele supermarkten wordt koffie geserveerd. De horeca bestaat nog steeds uit restaurants waar je reserveert om te lunchen of te dineren.
Zal dit zo blijven?
Ik denk van niet. Enkele jaren geleden was ik in Italy bij EATALY. Een prachtig concept waar je (retail) je dagelijkse boodschappen kunt doen en ook (horeca) kan genieten van heerlijke gerechten. Waar je koffie met gebak kunt krijgen of gewoon na het werk een wijntje of biertje kunt drinken. In Nederland kennen wij dit fenomeen nog niet. Retail en horeca komen dicht bij elkaar door de overname van La Place door Jumbo. Ik ben benieuwd welke nieuwe ontwikkelingen dit gaat brengen.